Vad är blått ljus?

Har du någonsin hört talas om blått ljus? Vi har ju alla hört talas om UV-strålning och Infrarött ljus, men det finns många fler sorters ljusstrålar. Vi omringas ständigt av ljus, från solen, lampor, skärmar m.m. Utan ljus skulle vi famla runt i mörker. Men tyvärr kan samma ljusstrålar som vi behöver även skada oss. Dessa är fler än man kan tro och är alla olika farliga, p.g.a. deras olika våglängd och energi.

Enkelt förklarat finns det två kategorier – synligt ljus och osynligt ljus. Framförallt är det det osynliga ljuset som är skadligt (se bild nedan), i det infraröda området och UV-området. Men det blå ljuset ligger längst ner på skalan av synligt ljus, tillsammans med t.ex. Blå-violett ljus och är delvis skadligt.

blå himmel / blått ljus, hur pårverkar blått ljus och UV-ljus ögonen Linsjakt

Blått ljus kallas för High Energy Visible light – HEV-ljus. Den höga energin och korta våglängden gör att den påminner en del om UV-ljus. Det är detta ljus som gör att himlen ser blå ut en molnfri dag. HEV-ljus finns alltså överallt, och är en del av det vita ljuset runt oss i vardagen. Det är helt avgörande för vår dygnsrytm, och vårt välbefinnande. När det är ljust ute frisätter vår kropp serotonin (lyckohormon) och kortisol (stresshormon) så att vi piggnar till och kan må bra resten av dagen.

Blått ljus i skärmar och belysning

Blått ljus/HEV-ljus är alltså ett ljus som finns naturligt runt oss, och borde inte påverka oss i normala mängder. Men finns det artificiellt blått ljus? Dagens moderna LED-lampor, lågenergilampor, elektromagnetisk strålning och belysning från skärmar har en högra andel blått ljus än gamla glödlampor. Dessutom exponeras vi för de nya skärmarna dagligen, om inte ständigt.

 

zeiss-light-sv Ljusets våglängder blått ljus uv-ljus skaldligt ljus som påverkar ögonen som kommer från din datorskärm Linsjakt

Är blått ljus farligt?

Precis som att UV-ljus producerar D-vitamin i våra kroppar så är det samtidigt farligt i för stora mängder. I regler gäller detta det mesta, allt gott är endast gott i rätt mängder. Blått ljus är känt för att påverka vår hormonbalans och göra oss pigga och krya. Men det kan vara farligt i för stora mängder. Blåviolett ljus kan orsaka skador, framför allt på ögonen. Det har mindre energi än UV-ljus, men passerar ändå i princip ofiltrerat hela vägen genom ögat och in till näthinnan. Medan majoriteten UV-ljus istället absorberas av ögats främre del. Mindre än 5 % av UV-ljuset når ända till näthinnan.

Så, ja blått ljus kan skada ögonen, framförallt i form av blå-violett ljus. Om du utsätter ögonen för alldeles för mycket solljus kan det leda till smärtsamma inflammationer i bindehinnan och hornhinnan. Eller till och med orsaka skador på ögats lins och näthinna. Använd därför solglasögon när du är ute, även om du inte är i direkt sol. Låt även ögonen vila från mobil-, dator- eller tv-skärmar så ofta du kan.

Men kom ihåg att våra ögon utsätts för 30 gånger så mycket blått ljus utomhus en mulen dag, jämfört med samma tid inomhus framför en skärm.

 

Därför bländar blått ljus på natten

risker blått ljus skadligt eller ofarligt, risker med blå belysning LinsjaktBlått ljus är sällan bra till mysbelysning, utan passar mest när du behöver få ny energi och fokusera på något på kvällen. En del upplever faktiskt att blått ljus gör dem mer lite för pigga på kvällen. Det känns ofta mer intensivt och bländande än varmt ljus, varför?

Det beror på att våra ögon växlar över till ett annat läge i mörkare miljöer. Vi är vanligtvis känsliga för grönt ljus, men i mörker blir vi känsliga för det blå högenergispektrat (såsom blått eller blåviolett ljus). Vi uppfattar därför det som starkare, och bländas lätt.

Det är vanligt att känna konsekvenserna av detta när vi kör bil och får mötande trafik. Deras strålkastare blir extremt bländande i mörkret, särskilt de med xenon- eller LED-strålkastare. Om du har problem med detta eller ofta kör bil på natten rekommenderar vi ett par glasögonglas med blåljusfilter. Det kan ge ökad synkomfort i dessa situationer.

 

blått ljus skadligt eller ofarligt, risker med blå belysning Linsjakt

Så påverkar det blåa skärmljuset din sömn

Har du svårt att somna? Idag är det vanligt att man inte lyckas komma till ro på kvällen, utan istället ugglar in på morgontimmarna. Speciellt bland unga, men varför? Våra vanor ser idag annorlunda ut från bara 30 år tillbaka. Vi avslutar ofta dagarna med tv-tittande, gaming eller surfande på mobilen. Det är inte konstigt att bli pigg av ett energiskt tv-spel eller en rolig serie, men faktum är att vi också blir pigga av skärmen i sig.

Melatonin är sömnhormonet som regleras av ljuset. När det blir mörkt ökar nivåerna av Melatonin i kroppen, så att vi blir trötta. Men skärmar strålar ut blått ljus på en frekvens som lurar kroppen att tro att det är dag. Det påverkar helt enkelt hormonerna så att vi får svårare att somna.

Varför vi behöver vår sömn

Självklart är det inte kul att vakna upp utan att vara utvilad. Sömnbrist har väldigt tydliga effekter i vardagen, som vi alla känner till. Men det finns fler anledningar än så, då sömnbrist påverkar din hälsa avsevärt i det långa loppet. Din kropp läker sig själv, utvecklas och växer när du sover. Så sömnbrist kan leda till allt från försämrat minne, hjärt-kärlsjukdomar och sämre tillväxt i tonåren.

Detta händer när du sover:

  • Kroppen varvar ner
  • blodtrycket sjunker
  • pulsen och kroppstemperaturen går ner
  • musklerna slappnar av
  • minnen lagras
  • ny kunskap och nya intryck bearbetas
  • Stresshormonerna sjunker
  • Immunförsvaret aktiveras 
  • Viktiga hormoner bildas

sömnbrist ökar risken för:

  • försämrad tillväxt hos barn och tonåringar
  • försämrad stresshantering
  • förhöjda blodfetter
  • hjärt-kärlsjukdomar
  • diabetes typ 2
  • depression
  • utmattningssyndrom
  • försämrat minne
  • försämrat immunförsvar
  • viktproblem 

Fördelar med blått ljus

Ljuset är där av en anledning och har i huvudsak positiva effekter. Varningarna är endast för att uppmärksamma något vi inte ser eller tänker på. Det finns gott om positiv effekter av ljuset vi utsätts för. Ultraviolett ljus påverkar till exempel produktionen av vitaminer. Blått ljus påverkar vår hormonbalans. När det är ljust ute frisätter kroppen hormoner som gör oss pigga. Det påverkar vårt allmänna välbefinnande till det bättre, och brukar användas i ljusterapi vid vinterdepression. Vinterdepression är nämligen ett tydligt exempel på varför ljuset är så viktigt för oss.